Wednesday, March 05, 2008

2008年3月3日

想不到可以标什么题目,所以就地取材。事情是这样的。当晚,10.13pm就不想继续读化学、力学了(难怪成绩。。。),为了逗Zoe(表外甥女)开心,我已睡佛的姿势躺在床上,我与外婆和Zoe一起睡同一间房。又有一点显,所以就听听佛曲,听到一首关于孝道的歌,突然有点感触,看着外婆沉睡的样子,回忆童年,记得常与她一起去巴刹,煲糖水,还有整天抱着她弄给我的小枕头(还用着),眼角出现半滴的泪水。Zoe看到我在发呆的样子,便问我原因。

Zoe : “Koko, what are you doing?”
Me : “Thinking loh…”
Zoe : “Thinking what?”
Me : “Thinking how Tai Ma(福建话的great grandma) sayang me when I was small loh! You also think lah!”
Zoe : “OK!”

我继续回忆,不久后好像听到她喃喃自语,把家人的称呼一一列出来(koko,taima等)。

Me : “Zoe, what are you doing?”
Zoe : “Thinking loh!”
Me : “Then what are you thinking about?”
Zoe : “Hehehe,thinking lah!” (zadao....)
Me : “Oh..ya ah..”

突然间杀出一句话。

Zoe : “David Koko, everybody will become old…”
Me : “Ha? Why say so suddenly?”
Zoe : “Everybody will become old like Taima, then walk very slow one…”
Me : “Oh…yalah, then you leh?”
Zoe : “I also will become old, then you must wait for me when I walk very slowly..”
Me : “Nolah, you must wait for me, I will be older.”

就这样,我们争论了差不多1分钟。

Me : “So, you must wait for Taima when she is walking ya?”
Zoe : “Ya!”

其实,这并不偶然。
我记得好几个月前,Zoe扶着外婆走,外婆较慢,Zoe又急性子, 结果扶变成拖,又那么“黑仔”,给我看到了,就骂她一餐。内容大概是老人家老了,行动比较慢,年轻的我们要放慢速度,不然很危险,我们以后也会变老,也要人家扶,难到以后你会喜欢别人这样对待你吗?

当时她愣在那儿,用很无辜的眼神看着我,我却没有想到她把我的话听起来了。

所以说,不要以为小孩子什么都不懂,我们的一言一句都会对他们留下深刻的印象,正所谓“三岁定八十”。

7 comments:

Howard said...

遗言一句?

YenWei said...

wow, she's so smart and mature. :) good for you, you taught her a lot

Amy 仔 said...

smart?
this is what i worry most all the time..
if she's too smart...she will tend to use "smart" ways..that's why i will blunt her if she's too sharp..

Howard said...

Just like what my mom did.
Blunt me when I'm too sharp.

YJ said...

出頭鳥容易被人射
哈哈
不過是幾有意思的

Howard said...

最近旋风很多留言哦,可是却看不到他有更新他的贴。

Amy 仔 said...

旋风吗。。